2020年12月10日星期四

【董总文告】爪夷课题立场不变 董总欢迎各界检验




日前《阳光日报》(Sinar Harian)题为“Perlu ikut prinsip kepelbagaian budaya, kata Dong Zong”的一则新闻报导,引述本会主席陈大锦的访谈,然有关报导内容的行文方式却引发社会混淆。对此本会深感遗憾,并特此澄清,以正视听。

该篇新闻报导的其他段落都正确引述了本会主席陈大锦的访谈,惟该报于首段落的诠释并不确实,以致社会各界包括前教育部长马智礼对此断章取义。

董总在爪夷文课题立场从未改变,冀社会各界妥当理解和掌握,勿错误诠释。事实上陈主席在接受《阳光日报》专访发言内容乃依据2020年11月21日董教总联合文告的立场,即董教总不认同在马来文科推行爪夷字介绍的教学方式,重申从未反对各族群的语言文字,包括介绍爪夷字,惟须符合多元文化原则。教育部也可参照自2015年起,华淡小五年级马来文课本有关介绍各族群书法艺术的单元,以符合多元共存的精神。


上述立场,亦与2020年1月15日董教总与华印裔代表会见时任首相署部长慕加希的五点联合声明相符,不啻证明无论面对希盟或国盟政府,董教总在爪夷字课题始终秉持一贯立场。

本会欢迎各界参考上述文告与声明,以清楚掌握董教总对爪夷字课题之立场。无论如何,我们欢迎各界检验立场,以做为共同前进的力量。

2020年12月9日

Perlu ikut prinsip kepelbagaian budaya, kata Dong Zong

SHAH ALAM - Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) menafikan bahawa pihaknya membantah pengajaran dan pembelajaran tulisan jawi di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) dan Sekolah Kebangsaan (SK).

Pengerusinya, Tan Tai Kim bagaimanapun berkata, pihaknya mahu ia dilaksanakan mengikut prinsip kepelbagaian budaya agar selaras dengan semangat hidup bersama dalam kepelbagaian.

“Dong Zong sekali lagi menegaskan bahawa kami tidak membantah tulisan jawi tetapi berpendapat ia hendaklah berasaskan prinsip-prinsip kepelbagaian budaya agar selaras dengan semangat hidup bersama dalam kepelbagaian,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

Beliau mengulas mengenai keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang tetap meneruskan pengajaran dan pembelajaran tulisan jawi di SJK dan SK.


Mengulas lanjut, Tai Kim berkata, pengenalan tulisan jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu menimbulkan pertikaian banyak pihak terutama masyarakat Cina dan India.

“Ini kerana cara dan model yang dilaksanakan oleh KPM menimbulkan keraguan dan kegelisahan dalam kalangan masyarakat Cina dan India.

“Justeru, kami telah meminta KPM melaksanakannya dengan pelbagai pendekatan seperti unit tulisan kaligrafi berbilang kelompok etnik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun Lima yang dilaksanakan sejak tahun 2015,” katanya.

Menurut beliau, pendekatan berkenaan dilihat sesuai dengan masyarakat majmuk yang ada di negara ini.


“Ia sekali gus dapat menggalakkan silang budaya dan persefahaman antara kaum serta bukan semata-mata pengenalan tulisan jawi,” kata beliau.

来源:Sinar Harian 

董总不反对爪夷文教学? 网民嘲讽人前人后一个样

董总在去年曾多次表达反对爪夷文教学事件,然而马来媒体今日却报导指,董总否认该组织曾反对在华小及国小教导爪夷文,引起民众哗然。

董总曾公开表示坚决不接受、不认同和不执行介绍爪夷文教学,并曾打算召开全国华团大会向时任希盟政府施压,当时普遍被视为是反对爪夷文教学的代表。


董总主席陈大锦在马来媒体《阳光日报》採访,针对国盟政府依然坚持实施爪夷文教学政策有何表示时,回应指董总从来没有反对爪夷文教学,但希望教学可基于多元文化原则,以符合在多元文化中共同生活的精神。

他指出,教育部的执行方式引起了华印社群的疑惑及恐慌,因此他们要求政府在马来文课里也加入其他族群的书法教学以符合大马的多元文化环境。

报道上传后引发热烈议论,不仅华裔网民抨击董总人前人后一个样,就连马来网民也嘲讽董总一时一样,在希盟执政时强烈反对,却在国盟执政时突然转变支持,背后肯定有鬼。

 

没有评论:

发表评论

其他文章

7日最高点击率博文